söndag 1 februari 2009

H som i hur


Den sjätte november 1938 fick Herschel Grynszpan i Paris ett brev från sina föräldrar. De hade deporterats till Polen och berättade om vedermödorna de alla fick utstå. Blott sjuttonårige Herschel tog brevet och gick raka vägen till den tyska ambassaden i Paris. Väl där dödade han den förste han mötte, tjänstemannen Ernst vom Rath. Kristallnatten. Den nittonde april 1939 sattes H på tåget från Berlin till Stockholm.

Ikväll efter den tidiga middagen sitter vi i soffan. H är liten och hopsjunken, då och då vänder hon sig mot fågelburen vid sidan av soffan och småpratar med Polly. Jag lär mig att sticka på nytt och hör H berätta om den där sista gången hon såg sin mamma. Gripande föreläsningar, levande läroböcker och biografier till trots har jag aldrig känt mig mer sammankopplad med historien.

4 kommentarer:

Anonym sa...

Märkligt - just idag - talade jag om året 1938-- och var mycket noga med årtalet - så noga att jag senare blev tvungen att fundera på det - jag skrev ned det exakta datumet för några minuter sedan - och så... är jag här och läser om exakt samma sak. Kram A-M

A sa...

Visst är det en märklig men härlig känsla när två tankar liksom möts sådär från så olika håll.

Anonym sa...

Ja, och utan att krocka utan mer som att slå följe en bit på vägen. Det är en väldigt fin känsla. Allt gott,
A-M

Anonym sa...

Halkade in har i jakt efter nagot, minns inte vad. Nu och da, det ar skrammande hur nara allting ar trots att det kan kannas langt bort.