torsdag 7 maj 2009

Kom liljor och aquileja, kom rosor och saliveja

Nytt mod är repat efter fjolårets totala balkongfiasko, allt är förberett för en strålande säsong. M sover på soffan och jag fantiserar om hur jag kommer trona på terrassen likt en blomstrens Esmeralda, exotisk och underskön. I ett försök att levandegöra balkongen i väntan på den stundande prakten har jag införskaffat en förtjusande agapadda i plast, i full storlek härskar den tillfälligt över den gräsgröna mattan.

Bild: Gustave Clarence Rodolphe Boulanger

6 kommentarer:

Hypergraphia sa...

Gott mod kära du. Du var alltid mina somrars Persefone. Jag minns dina fantastiska avokadoplantor som till och med mottog beskärningen med ödmjukt tilltro. Och det lilla landet på Öland, vars första (förkrympta) skörd jag har fotografiskt bevis utav, även om de osmickrande porträtten på oss två pre-pubertala gourmander är högst genanta.

Anonym sa...

HA HA HA - kom och sitt hos mig - rena fjaskot... jag fattar ingenting - och ingenting ser ut som på bilderna. Det enda som stämmer är att mina fingrar är gröna av att jag blivit grön av något kletigt... smetigt och mojsigt som kallas mossa och ... nej du... welcome to reality... it bites.... Anne-Marie

Kersti sa...

Kanske det som saknas här utanför mig för att den där riktiga stämningen ska infinna sig. En agapadda. Grodor har jag av allehanda storlek och fason men en padda..ja varför inte.
Stäng ska det vara mellan hägg och syren så att man hinner njuta av våren.

A sa...

J - Ja, mitt avokadoträd sörjer jag fortfarande, tyvärr överlevde det inte att tillfälligt tas omhand av min syster ett par månader. Men nu skjuter fyra nya skott upp i sovrumsfönstret, ett av dem verkar gå på anabola och är redan två decimeter längre än de andra.

A sa...

Jasså A-M, det är alltså till dig jag ska komma när odugligheten smyger sig på. Då kan du räkna med besök i sommar.

A sa...

Kersti - Paddan finns på Cocktail på Bondegatan, ta en titt om du har vägarna förbi, för den är en verklig stämningshöjare.