lördag 17 januari 2009

Spaning

Idag har jag och min storasyster varit på fågelexpedition. På Järvafältet lyckades vi se den mycket ovanliga gulbrynade sparven. Såhär års ska den egentligen befinna sig i södra Kina, sparven har bara setts i Europa åtta gånger, senast 1998 i England. Den såg förvirrad ut. Vi tog oss till Tyresö slott också. Vi ville titta på kungsfiskaren som så sent som igår setts vid ån nedanför slottet. Det var vackert där, istället för kungsfiskaren fick vi sen en underbar liten strömstare.

Gulbrynad sparv fotad av Aleksandar Plavsic

Strömstare fotad av Jörgen Lindberg

4 kommentarer:

Anonym sa...

Jag spanar efter fåglar som borde landa på kokosnöten jag hängt upp utanför sovrumsfönstret. De lyser med sin frånvaro. Kanske har de flugit till Kina istället för den gulbrynade sparven du såg.
det är fint vid slottet även om man inte ser några fåglar.

Hypergraphia sa...

Inte illa spanat. Kan du namnbestämma enbart på kvittret? Det vore fint. Jag har alltid velat vara en människa som kan höra fågelsång ur ett buskage och nicka dystert och lakoniskt leverera ett namn och promenera vidare. Annars är jag imponerad av det här med fågelskådandet. Det verkar svårt. Flyktiga djur de där fåglarna.

Anonym sa...

Oj, vilka fina bilder. man blir glad av fåglar. Det läste jag att Kerstin Dellert också blir. Mycket fåglar idag!
http://blogg.passagen.se/vinterpoet/

A sa...

Kersti - Jag längtar efter att också få ha en kokosnöt utanför fönstret! Snart ska jag flytta till ett mer fågelvänlig område, jag hoppas på fågelsång till frukosten där.

J - Jag är dålig på fågelsång, men jag tror att det kommer med tiden, jag är ju bara en rookie än så länge. Jag tror verkligen att du också skulle gilla att titta på fåglar, det är väldigt rofyllt.

Hej Anonym! Jag läste också om Madame Dellert i morse. Precis som hon skulle jag också gärna ha en alldeles egen olyckskorp i min hylla. Fåglar är underbara.