torsdag 13 november 2008

Tidens stillastående fart


Jag misstänker att M har drabbats av en fyrtioårskris. Eller så försöker han kanske bara upprätthålla status quo, då fast jobb på kontor, en presentabel lägenhet och skaffa-barn-samtal inte är förenliga med hans image á la friflygande tjugoåring. Således har trettioårskrisens Mustang bytts ut mot en offroad motorcykel. Jag har redan försäkrat mamma om att jag aldrig ska sätta mig på den. Tre saker har hon uttryckligen förbjudit mig att göra; prata med scientologerna, sola solarium och åka motorcykel. Efter som min kära mor har varit så sparsam med förbud har jag lydigt hållit mig undan pratglada scientologer, blinkande solarium och vrålande motorcyklar. Jag har aldrig riktigt förstått det här med ålderskriser, var de kommer ifrån. Men det kanske är för att jag aldrig haft en åldersrelaterad kris, jag har inte behövt det eftersom jag varit upptagen med andra kriser; pappakriser, kompiskriser, identitetskriser, brustet-hjärtakriser, boendekriser, viktkriser…

Bild: Klimt

2 kommentarer:

Anonym sa...

Det är spännande det här med ålderskriser. Jag undrar om det finns några egentligen eller om det inte alltid handlar om andra saker men råkar sammanfalla med en ålder.

Anonym sa...

Ålderskriser är nog mera samlingsbegrepp för andra kriser som råkar dyka upp just då man fyller ett visst antal år.A-M