måndag 18 augusti 2008

Ornitologerna på Djurgården


Brukar du komma hit ofta? Det blåste som tusan och en snabb motorbåt plöjde genom vågorna på väg in mot Stockholm, så jag sa bara nej, för att kunna höra vad vår guide berättade om juvenila silltrutar. Gruppen fortsatte runt mot Blockhusudden, en liten kille med en lika stor tubkikare ropade skarv! Allas huvuden vände sig upp mot himlen för att titta på storskarven, den var borta innan vi kunnat fånga den i våra kikare. Vi gick vidare till en vik med lugnare vatten för att titta på andfåglar, jaha, gillar du skarvar eller? Han trodde visst att han befann sig i bar kvart i tre en löningshelg. Min syster låtsades vara upptagen med att titta på några sädesärlor. När vi kommit tillbaka till Isbladskärret för att avluta med en titt på hägrarna hade vi också sett bläsand, kricka, snatterand, skäggdopping, sothöna, tornseglare, sparvhök, skogsduva, vitkindad gås, grågås, knölsvan, hussvala, ladusvala och vigg. Jag tycker om namnen på fåglarna, ta bara kricka, känn på det, krriicka. På väg till pumphuset där vi ställt våra cyklar kom mannen uppglidandes längs med oss bärandes sin gigantiska tubkikare på axeln, det är ju ovanligt det här. Min syster var fortfarande ovillig att tala. Vad menar du? Jo, jag tänkte på det här med de unga trutarna, att de är så svåra att artbestämma och se om de är årets eller fjolårets ungar. Det är som med er två, man vet inte hur gamla ni är och vad ni gör här. Liknade han just oss vid trutar?

Bild: Silltrut i Hammarby Sjöstad

1 kommentar:

Anonym sa...

Fniss!
A-M